Total Pageviews

Monday, May 9, 2011

sejarah yang terlupa.....

       Kita pasti terlupa sesuatu fakta yang baru kita ketahui, umum  tahu bahawa pada  perang bosnia dimana malaysia ada menghantar tentera dibawah panji pengaman PBB.Namun apa yang kita tak tahu bahawa ada seorang anggota tentera malaysia yang keluar dari baris dan bergabung dengan tentera muslim Bosnia.
     Beliau adalah Leftenan Kolonel(B) Abdul Manaf bin Kasmuri, atau dikenali sebagai Abu Muuhammad oleh para pejuang tentera islam bosnia telah memimpin pasukan hadapan Forward Force Briged Mujahidin.Apa yang menariknya adalah :
   A)sepanjang berkhidmat dia hanya mendapat gaji iaiatu harta rampasan perang.
    B)banyak kawasan musuh telah ditawan tanpa trajedi tembak menembak.
   
   Hal ini sebenarnya  pernah dinyatakan oleh mendiang M PILLAY,manakala  melalui majalah Perajurit tak menafikan bahawa pasukan tentera malaysia berkerjasama dalam memasang laser isyarat  bagi pesawat NATO menggugurkan bom di kawasan SERB.
   Ini bermakn adalam perang bosnia itu tentera malaysia bertugas bagi 3 cabang iaitu Pasukan Atur Cepat NATO, pasukan pengaman PBB dan pejuang gerila yang bantu tentera islam bosnia! mungkin tak terfikir kita bahawa satu2nya negara islam dan satu satunya negara asia  tenggara yang menyertai misi misi NATO.Dan terbaru kontinjen  malaysia menyertai ISAF NATO di afghanistan yang cukup disenangi oleh penduduk afghanistan....syabas ATM!!!!

No comments:

Post a Comment