Total Pageviews

Wednesday, June 15, 2011

Medan tempur-kepulauan Spratly


Kita baru saja didendangkan dengan lagu kematian Osama bin Laden,kini Amerika beralih pandang keraah Kepulauan Spratly yang kini semakin memanas akibat perebutan keatas pulau itu oleh 6 negara iaiatu, china,vietnam,brunei,filifina, taiwan dan malaysia.
Pada april yang lalu,philifina mengumumkan akan perkuatkan rondaan dikawasan kepulauan Spratly dengan mengunakan bot buatan Amerika,tambahan pula china dan vietnam saling tercari cari siapa pemilik pesawat pejuang jenis MiG yang berada di ruang angkasa kepulauan Spratly..
Baru baru ini pada 12 jun 2011 Taiwanmengumumkan akana perkuatkan tenteranya yang berada dikawasan kepulauan Spratly,dengan bot berpeluru berpandu dan kereta kebal bagi menjaga kedaulatan mereka keatas kepulauan Spratly.
Keadaan bertambah panas apabila negara yang seidealogi dan berjiran malah memiliki kekuatan angkatan tentera yang setara bah pernah saling berperangiaitu China dan Vietnam bertambah parah apabila pada 13 jun baru baru ini vietnam mengadakan latihan ruti perang di kawasan kepulauan Spratly dengan mengunakan peluru hidup dan kapal kapalnya.Kedua dua negara ini juga saling menunding jari antara satu sama lain kononnya ada sabotaj keatas kepentingan negara masing masing di kawasan kepulauan Spratly.
Menurut seorang pakar penganalisis vietnam dari Institut Kajian Asia Tenggara iaiatu David Koh,situasai di kepulauan Spratly tada cara ' lain '…..tambahan pula Gary Samore dari Amerika mengesahkan bahawa Tentera Amerika yang berpengkalan di Seoul korea selatan telah mengesahkan berjaya memintas dan menghalang kapal Korea Utara yang disyaki membawa senjata perang untuk dihantar ke Myanmar,kejadian pemintasan dilakukan dikawasan perairan Shanghai China pada 26 mei baru baru ini.
Di malaysia,bermula 6 jun 2011 hingga 15 jun 2011,latihan bersama dibawah nama CARAT 2011 telah dilakukan di kawasan kemaman,kuantan, pekan,mersing serta kawasan Laut China Selatan. Latihan menglibatkan pasukan khas laut (PASKAL) malaysia,Rejimen ke 9 Askar Melayu Diraja(malaysia )dan US marine corps(USMC) dari amerika .
Jika diperhalusi, antara langsung atau tidak, Ameriaka terpaksa mencampuri hal ini kepulauan Spratly,kerana ada antara negara negara yang menuntut ini adalah kawan kepada Amerika, bahkan banyak negara di kawasan asekeliling atau berdekatan kepulauan Spratly,ada hubungan baik dengan amerika dari segi pertahanan , ekonomi,politik dan tak lupa dendam Perang Vietnam serta perseteruan antara Amerika dan China.

No comments:

Post a Comment