Total Pageviews

Friday, June 10, 2011

Sebuah analisis kekuatan tentera keparat(INDON)-2011



  Sekarang heboh bahawa indon keparat siap nak berperang dengan kita tambahan pulak mereka paparkan maklumat dari sesawang, http://www.globalfirepower.com.aku/ ni malas nak terjemah sangat jadi aku pakai aplikasi goggle translat untuk alihkan bahasa....




 “” Sejarah dan Warfare
Jika sejarah telah menunjukkan pemerhati satu hal, itu adalah perang yang mengikuti manusia seperti bayangan. Menurut salah satu sumber, sejarah didokumentasikan telah mencatat dianggarkan 300 tahun keamanan dikenali di planet kita - meninggalkan ribuan tahun terbuka untuk konflik darjat yang berbeza-beza. Yang cukup menarik, fakta ini tidak diketahui kebanyakan memaksa kita untuk mengakui bahawa telah terjadi beberapa sumber konflik - baik itu agama, etnik, teritorial atau sebaliknya - antara dua atau lebih kumpulan di planet kita secara konsisten selama ribuan tahun.

    GlobalFirepower.com (GFP)
  GFP menyediakan paparan analitis unik maklumat yang meliputi negara-negara dari seluruh dunia dengan statistik berdasarkan berbagai sumber awam. Negara-negara yang dibahas meliputi pemain global utama yang menonjol dalam bidang antarabangsa hari ini bersama-sama dengan negara-negara kecil yang lain yang membuat berita - spektrum ini membantu untuk menghasilkan perbandingan luas dari kekuatan tentera dari seluruh dunia. Ini adalah laman peribadi dan eksperimen bertujuan untuk hiburan dan untuk membangkitkan dialog.
    Yang Harus Anda Ketahui
    Pengguna mesti mencatatkan bahawa kemampuan nuklear tidak diperhitungkan. Iklan ini murni sebuah "nombor permainan" bertujuan untuk mencetuskan perdebatan dan termasuk pengubah-permainan seperti sebagai senjata nuklear jelas akan mengalahkan tujuan seperti percubaan. Dalam hal apapun, paling bangsa apapun akan perang akan lebih dari mungkin menahan diri dari menggunakan perang yang merosakkan tersebut adalah bahawa sejak bom atom yang dijatuhkan pada tahun 1945, tidak ada bangsa yang telah memanfaatkan bentuk perang sekurang-kurangnya selama 60 + tahun walaupun ada menjadi jumlah yang baik konflik sejak itu dan kekuatan nuklear lebih bermain di dunia. Jika ada Perang Dunia 3, maka kemungkinan besar masih dari jenis konvensional.

    Perbandingan di sini adalah untuk pertimbangan dalam perang "lurus-up" yang hanya didasarkan pada kemampuan suatu bangsa dari darat, laut dan udara dengan statistik yang lain merangkumi aspek logistik dan kewangan melancarkan kempen tersebut. sumber Statistik dan tahun dinyatakan bila memungkinkan. Beberapa statistik dapat diperkirakan jika nombor konkrit tidak tersedia.
   Final Thoughts
     Tak usah dikatakan bahawa senarai tersebut boleh benar-benar subjektif, walaupun niat GFP harus sepenuhnya bias. Tidak ada senarai yang boleh menawarkan paparan yang tepat dari senjata tentera tepat melainkan salah satu mempunyai kakitangan penuh-masa untuk meneliti angka-angka ini setiap hari dengan banyak hubungan dengan kerajaan-kerajaan dunia. Iklan ini mengupdate sekitar sekali setiap 12 bulan berdasarkan baru (jika ada) mengumpul maklumat dari pelbagai cetak dan sumber-sumber online.

    Pemeringkatan GFP akhir didasarkan pada suatu formula di rumah digunakan untuk menghasilkan rata-rata semua statistik yang berlaku ditemui di website ini bila dibandingkan terhadap masing-masing negara dengan modifier berlaku (bonus dan denda) ditambah ke setiap negara skor untuk menyajikan senarai yang lebih tepat. Yang besar terkini statistik ulasan adalah pada bulan Februari 2009. Senarai GFP peringkat telah dikemaskini pada Mei 2009. Laman senarai sekarang termasuk faktor untuk pengalaman tentera saat ini / terkini, tahap latihan dan high peralatan. Denmark, Afrika Selatan dan Georgia yang baru-menambah sehingga total negara ke 42 negara.
   Nikmati user! Ini hampir tidak pengukuran saintifik super-tepat dari kekuatan tentera tetapi masih menghibur untuk mempertimbangkan sekurang-kurangnya.
 
 
1
  U.S.A.
2
  China
3
  Russia
4
  India
5
  U.K.
6
  Perancis
7
  Jerman
8
  Brazil
9
  Jepun
10
  Turki
 11
  Israel
12
  Korea Selatan
13
  Itali
14
  Indonesia
15
  Pakistan
16
  Taiwan
17
  Mesir
18
  Iran
19
  Mexico
20
  Korea Utara
 21
  Sweden
22
  Greek
23
  Kanada
24
  Arab Saudi
25
  Ukraine
26
  Australia
27
  Sepanyol
28
  Thailand
29
  Denmark
30
  Poland
 

   Rank 1-10 Pengamatan: Amerika Syarikat (GFP rumus nilai 0,184) tetap menjadi pemimpin yang tak perlu dari senarai terima kasih kami untuk mereka tetap "aktif" di hotspot usage, memaparkan angkatan laut yang terbesar di dunia dan terus miskin di sekumpulan wang ke pertahanan. formula kami melihat tepi China keluar Rusia tetapi hanya oleh margin tipis (0,238 versus 0,241 masing-masing) dengan kelebihan dalam tenaga kerja yang sedia dan modal kewangan. Perancis (0,636) dan Jerman (0,672) adalah relatif sama untuk sebahagian besar tapi formula GFP memberikan sedikit tepi berkat Perancis untuk sebuah kapal induk dan angkatan laut mampu serta benjolan dalam pengeluaran pertahanan. Brazil (0,756) adalah negara paling kuat Selatan Amerika di berkat senarai untuk tenaga kerja yang sedia dan angkatan laut mampu. Jepun (0,920) adalah "tidur" kekuatan yang menyelinap ke dalam sepuluh besar dengan angkatan laut yang baik, infrastruktur logistik yang kuat dan modal.

   Rank 11-20 Pengamatan: formula kami menyediakan untuk perbezaan baik antara Utara dan Korea Selatan, menempatkan Selatan depan baik berkat Utara untuk infrastruktur yang lebih baik dan modal.
Mexico penempatan ini tinggi dalam senarai menarik untuk dicatat - ini mencetak keseimbangan yang baik di seluruh papan di semua kategori utama. Israel akhirnya mendapat penempatan yang tepat dalam senarai tahun ini - hanya keluar dari sepuluh - sukan tanah tentera yang kuat dengan latihan yang sama kuat, peralatan moden dan pengalaman tempur baru-baru ini.
   Rank 21-30 Pengamatan: Tidak ada kejutan di sini. Kumpulan dasar kekuatan tentera moden pada umumnya sama.

31
   Pilipina
32
  Afrika Selatan
33
  Argentina
34
  Syria
35
  Norway
36
  Georgia 37
  Iraq
38
  Venezuela 39
  Libya
40
  Afghanistan
 41
  
Nepal
42
  Lubnan
   

   Rank 31-42 Pengamatan: Bahagian bawah senarai ciri-ciri bangsa membina semula dua (Iraq dan Afghanistan) serta dua "pemulihan" bangsa-bangsa (Georgia dan Lubnan) bersama-sama dengan kekuatan yang umumnya tinggal relatif tenang.

   Rank Orde Lama (dari # 1 - # 39): Amerika Syarikat, Russia, China, India, Jerman, Perancis, Jepun, Turki, Brazil, Inggeris, Itali, Korea Selatan, Indonesia, Mexico, Kanada, Iran, Mesir, Korea Utara, Sepanyol, Pakistan, Australia, Arab Saudi, Thailand, Argentina, Sweden, Israel, Greece, Taiwan, Syria, Filipina, Poland, Ukraine, Norway, Iraq, Libya, Venezuela, Lebanon, Nepal dan Afghanistan. “

    Kita jangan takut kerana dalam penerangan CIA ini mengatakan ia dibuat secara serkap jarang dan mereka pun gagal paparkan sumber sumber mereka.Sekarang kita lihat pula satu lagi sesawang yang dibuat pada1998 iaiatu wikipedia yang disokong pelbagai sumber siap diterangkan sumber sumber.SENARAI NEGARA MENGIKUT SAIZKEKUATAN TENTERA,siap dengan sumber sumber iaiatu "http://ms.wikipedia.org/wiki/Senarai_negara_mengikut_saiz_kekuatan_tentera".
Maka disini apa yang kita dapati kita dipintas mudah oleh negara keparat dan miskin itu,kerana kita mahu berjimat dan tak mahu adanya perlumbaan senjata kononnya,serta nak jaga hati tetangga.Tapi tak apa,pada pandangan ramai pakar mendapati:-
-apakah semua kekuatan dan jumlah aset tentera nak dibuka secara umum?.
-didalam globalfire pun pihak CIA katakan jangan terlalu percaya akan fakta yang mereka keluarkan.
-Tak ker pelik dalam globalfire,negara keparat garuda dapat pintas korea utara?poland?dan banyak lagi negara yang gagah?.

  Mungkin mereka terlupa jumlah aset dan tentera yang banyak tak jamin kemenangan perang, apa yang penting adalah strategi ,jika negara keparat mahu rasakan pengalaman tentera IRAQ,sila lah pijak kebumi malaysia seperti tahun 1963,kerana mereka harus kira kekuatan negara Perjanjian Pertahanan 5 Negara,tak termasuk komanwel dan NATO....mampukah mereka?apakah mereka mhu kematian dan kecederaan pada Operasi Manjara Satu& operasi manjara dua(pasca Dwikora) serta OPS CLARET berulang dan berlipat ganda??.Apakah mereka kebal?mahu jadi RAMBO?...mereka harus sedar mereka akan hadapi negara negara yang miliki pasukan paling elit,termoden ,pakar bahkan BEBAL!.......

  Mereka patut pikir berjuta kali sebelum ''OPEN FIRE'' trhadap malaysia, singapura, new zealand dan australia..........

No comments:

Post a Comment